cs|en

Questions & Answers

Chápete design interiéru?

Před GRAFIKSHOPem jsem dělal design interiérů, především kuchyní. Později jsem začal znovu dělat design a pokládal jsem to za ztracený čas, ale pak jsem si uvědomil, že design se ke mně vrací jiným způsobem v mé designerské práci. Nyní je to celé uspořádání místa, ne jen nábytek. A očividně to nejsou jen obytné místa, ale obchody – udělali jsme obchod s kávou, vietnamskou restauraci atd. Pomáháme našim klientům s jejich podnikáním, založeným na myšlence a konceptu, což je zkušenost, která dává další výhodu GRAFIKSHOPu a jeho zákazníkům.

Firmy a podniky také někdy potýkají s fotografiemi, které používají, někteří ani neváhají vytáhnout své neprofesionální a nepřitažlivé fotografie. Máte pro to řešení?

Máme pro ně projekt, nazvaný chápeme, dáváme je dohromady s naším fotografem. Fotografie má velmi důležitou roli v komunikaci, ale ne mnoho lidí to chápe. Správné použití fotografie s grafickým designem může úspěšně převýšit účel, pokud je to reklama, obal, designová práce nebo plakát. Fotografie je dokonalý nástroj a srozumitelný komunikační nástroj, a pokud je její použití a aplikace správně vytvořena, může to vytvořit perfektní zprávu.

Co si myslíte o on-line marketingu a rozvoji internetu a webových stránek?

Web design se hodně mění po celou dobu, protože na denní bázi stále více a více lidí pracuje s novými technologiemi. Pro společnost je důležité, aby měla informační on-line centrum. Pro webové stránky je důležité, jak pošlete informaci, jaký je design a rozvržení, a jak během 3-5 sekund přesvědčit návštěvníka surfovat na Vašich webových stránkách. Musí rychle najít informace, které hledá. Způsob, jakým to funguje, jednoduchost, vizuální komunikace a funkčnost jsou důležité prvky pro atraktivní webové stránky. V dnešní době jsou webové stránky designem s méně “kliknutími”, a dále skrolování se stalo přátelštějším, v důsledku chytrých telefonů, tabletů nebo dokonce dotykových myší.

Pro mnoho malých a středně velkých podniků je svět designu velmi daleko a mají tendenci na něj zapomínat.

Řešením je My Designer. Je určen speciálně pro firmy a podniky. Prostě jim pomáháme vypadat profesionálně. Tento projekt je určen pro společnosti, které potřebují více než jen vývoj a tisk stránek; potřebují neustálé změny v designu a nové věcí, jež třeba udělat. Šetříme jim náklady na placení interního designera, nebo za najímání designera pro každý projekt, a pokaždé cenový ping-pong, kolik hodin práce zabere, zda na to mají čas? Kolik zaplatit? Místo toho platí pevný měsíční poplatek, shrnující kolik hodin za měsíc potřebují, a obecně buduje proces, jak bude designerská práce probíhat. Pokud jde o kreativitu, pro návrháře je důležité prostředí. Naši designeři se potkávají a brainstormují své projekty, inspirují se navzájem, pracují jako tým. Není to jako jeden designer, sedící před počítačem, obklopený B lidmi, kteří v určitém okamžiku ztratí svou kreativitu.

V jakém bodě vstupujete do projektů?

Rád pracuji s lidmi od samého počátku projektu, když mají jen nápad. Vaše kreativita prostě exploduje všude. Začnete s názvem, oni ho buď mají, nebo si ho vybereme. Pak přichází výzkum, rozhodování o tom, co chtějí dělat a jak. V tomto okamžiku byste měli začít přemýšlet, co chcete sdělit, a co je tím nápadem, který chcete dát lidem. To je ta značka.

Kam chodíte na nové nápady?

Pokud máte rádi, co děláte, děláte to po celou dobu, protože na to nemůžete přestat myslet. Během práce na projektu na něj myslíte neustále, a vše, co kolem sebe vidíte, Vás inspiruje – i když to nemusí mít nic společného s projektem, a přichází to odjinud. Ale Vaše mysl je v tom tak pohřbena, že jen malé šťouchnutí na nečekaném místě může pomoci získat perfektní nápad. Online výzkum, knihy, konverzace, divadlo, tanec jsou způsoby, jak svázat svou mysl s nápady. Stejně jako malování nebo ruční práce mohou osvěžit a vyčistit Vaší mysl od nepotřebných myšlenek.

Pracujete také s lidmi z hudebního průmyslu, jaké to je?

Opravdu miluji práci s lidmi od hudby. Jsou tak organizovaní a přesně vědí, co chtějí. Pracuji s různými umělci, a musím říct, že je to úplně jiný způsob komunikace. Myslím, že to může být proto, že jsou zvyklí vyjadřovat svou kreativitu v hudebním ztvárnění, zatímco umělci používají vizuální komunikaci nebo grafiku. Musí převést své pocity a emoce, zvuky nebo slova, takže si myslím, že je to pro ně mnohem přirozenější. Pracuji s IAMX od roku 2011, kdy jsem se setkal s jejich manažerem, a padli jsme si do noty. Přijel jsem do Berlína na týden, mluvili jsme o práci, kterou bylo potřeba udělat, dostali jsme nápady na papír. Poté jsem na tom pracovat již v Praze a později stačila další jedno-týdenní návštěva Berlína a s kapelou jsme dokončili vše. Pro jejich poslední album jsem navrhl všechny vizuály a grafiku od přebalu alba až k plakátům a brandingu světového turné, a dokonce jsem byl i součástí tvorby jejich dokumentárního filmu.

Komunikace s lidmi od tisku je podle nějakého designera docela komplikovaná …

Lidé od tisku jsou velmi techničtí. Máte dobré tiskaře, kteří dělají věci s úsilím a přesností a špatné tiskaře. Někdy je problém v komunikaci mezi designerem a tiskařem, protože oba žijí ve velmi odlišných světech. Ale komunikace je zásadní; protože špatný tisk může zničit veškerou dobrou práci, kterou jste odvedli jako designer. A to není problém tiskaře, to je problém designera, že není schopen vysvětlit sám sebe, a že nezná technické možnosti výroby a dokončování “produktu”. Teď se snažím podívat se na celý proces jiným způsobem – nejdříve promýšlím to, co lze udělat, a jak bude konečný “produkt” vypadat, a tak jsem si jist, že to bude tak, jak to chci. Na druhou stranu si můžete vymyslet něco mimořádného, a pak budete muset zatlačit na tiskárnu, aby to udělali. Některé z nich zavírají dveře; ostatní se snaží najít nové způsoby. A pokud si zvyknete pracovat společně, stane se to obojím způsobem jednodušším a Vy můžete k životu přivést unikátní (ne)možné nápady. Vytvořili jsme také výrobní divizi v rámci GRAFIKSHOP, která může nyní interně tvořit – designovat – vyrábět – tisknout finální “produkty” a je schopna více realizovat naše kreativní nápady.

Pracujete jen s počítačem, nebo si také děláte náčrty od ruky?

Já jsem ten typ designéra, který nepoužívá jen počítače, ale nejdříve skicuji a pak skicu vložím do počítače. Pro mě je to nástroj pro dokončování myšlenky a přípravu výroby a zhotovení “produktu”, ale není to nástroj, který Vás dělá kreativním. Designer by měl také vědět o procesu tisku, protože skrze různé materiály a techniky dostanete různý výsledek. Musíte dát svému klientovi nejlepší nápad a proměnit ten nápad v “produkt”.

Pracujete také hodně se studenty, máte pro ně pochopení?

Když jsem začal studovat na Prague College, procházel jsem mnohými problémy, protože jsem tam byl jeden z prvních designových studentů. Existuje mnoho věcí, které Vás nikdo nemůže skutečně naučit – jak tvořivě myslet nebo jak pracovat s programem ..  Mohou to vysvětlit, ale Vy sami se do toho musíte dostat, nebo se to sami naučit. Tak jsem se rozhodl otevřít GRAFIKSHOP jako prostor, kde studenti mohou dostat materiál a služby, které potřebují, a také mohou jen popovídat o svých projektech a nápadech. Začal jsem s GRAFIKSHOP ve chvíli, kdy jsem končil školu, vrátil jsem se na Kypr a našel investora. Byl to obchod pro studenty, ale bylo to také kreativní a grafické studio. Po roce nebo po roce a půl kreativní a grafická část byla zaneprázdněnější, více klientů a zajímavé projekty. Od tohoto okamžiku jsem pochopil, že už to není obchod, ale GRAFIKSHOP. Začal jsem hledat stálé partnery, tak abych mohl poskytnout solidní služby klientovi, který je pro mě nejdůležitějším cílem.

O čem je pro Vás design?

Myslím, že dávám přednost vizuální komunikaci před slovy, jistým způsobem. Ale design není jen o umění, obchodní část je stejně důležitá. Musíte být organizovaný, a to se mi na tom líbí. Designování není jen o navrhování něčeho, aby to vypadalo dobře, ale také o tom, že tomu dáváte osobitost a nastavujete cestu tak, jak to bude interpretováno lidmi.

Proč designujete?

Musím se přiznat, že jsem příliš neměl rád knihy a čtení, když jsem byl dítě. Moje mamka byla malířka, tak jsem miloval uměleckou scénu, a doma jsme vždycky měli plátna a obrazy. A pak během mé vojny jsem žil blízko tety a bratrance, teta byla designérka. Ukázala mi, jak používat pár programů, a řekla mi pár věcí o designu, a mě to začalo víc a víc zajímat.